article-image

Annonsera på Hippson

Hos oss når du hästfolket!

Vår vision är att alla hästälskare dagligen ska komma i kontakt med Hippson på något sätt. På så sätt skapar vi unika möjligheter för annonsörer att nå just sin del av målgruppen. Vi brukar kalla Hippson för ett ekosystem bestående av flera kanaler. Dessa kanaler samverkar och hjälper varandra. Till grund för allt finns det vi brinner för – att ge tillbaka till ridsporten genom att förmedla kunskap och inspiration till bättre ridning och bättre hästhållning.

image.png


Riktlinjer för annonser och kommersiellt innehåll på Hippson.se
Hippsons verksamhet bygger på intäkter från annonser. Det redaktionella innehållet är dock alltid helt oberoende, det vill säga utan påverkan från kommersiella intressen. Här kan du läsa hur vi resonerar och arbetar med det kommersiella innehållet i våra kanaler.
Nedanstående riktlinjer beskriver hur Hippson ser på annonser och relationen med annonsörerna. Vi värdesätter vår redaktionella trovärdighet mycket högt och som ett led i detta vill vi vara transparenta kring hur vi arbetar med det kommersiella innehållet.Generella riktlinjer för annonser
 
  1. Vi låter aldrig relationen med en annonsör påverkar den redaktionella integriteten.

  2. Det ska alltid tydligt framgå vad som är annonsering och inte.

  3. Annonsören bär huvudansvaret för innehållet i sina annonser och att dessa följer gällande riktlinjer och bestämmelser.

  4. Innehållet i en annons reflekterar inte Hippsons eller redaktionens åsikter. Vi förbehåller oss rätten att refusera annonser vi anser strider mot våra riktlinjer eller som vi upplever kan var skadliga för Hippsons varumärke.

  5. Hippson tillåter inte annonser med sexistiskt, rasistiskt eller kränkande innehåll. Självklart tar vi inte heller in annonser för produkter eller tjänster som inte följer svensk lag.

Riktlinjer för samarbeten och sponsrat innehåll
 
  1. På senare år har annonsformat som kallas "advertorials", "native advertising" eller liknande vuxit kraftigt. På Hippson kallar vi dessa för "sponsrade artiklar". Hippson markerar tydligt att det rör sig om betalt innehåll och har två sätt att visa detta på: Sponsrade artiklar har en egen inramning och märks ut med ”Hela denna artikel är en annons från: Annonsörsnamnet”. De sponsrade artiklarna presenteras helt av annonsören själv. Hippson Studio kan erbjuda skrivhjälp för annonsörer som önskar detta. Målet är att artiklarna ska vara relevanta och ha ett läsvärde för Hippsons målgrupp.

  2. I de fall sponsrade artiklar sprids via vår Facebook-sida märks inlägget ut med Facebooks verktyg för "branded content" och annonsörens sida taggas. 

  3. Hippson har även en annan typ av ”märkt” artikel som vi kallar samarbete. Sådana samarbeten har vi endast med ett litet antal utvalda aktörer. Tillsammans med samarbetspartnern kommer vi fram till inriktningen på exempelvis en artikelserie, och där ifrån är det sedan helt redaktionella artiklar som redaktionen styr över. Tanken är att dessa artiklar har ett ”högre syfte” exempelvis vad gäller kunskapsspridning – och de måste erbjuda ett stort läsvärde för målgruppen.

  4. Denna typ av artiklar märks ut med ”Presenteras i samarbete med: Företags- eller organisationsnamn”. På Facebook märks inläggen med verktyget "Branded content".

Inga artiklar på Hippson.se (bara blogginlägg) går att kommentera, varken de redaktionella eller annonsmärkta. På Facebook är det dock möjligt för läsare att kommentera inlägget. Annonsörer har ingen tillgång eller möjlighet att påverkar hur kommentarsfältet på Facebook modereras, modereringen lyder under samma policy som för alla andra Hippsons inlägg. Självklart står det annonsören fritt att själv vara aktiv i kommentarsfältet om denne så vill.
Vi låter givetvis aldrig annonsörer "köpa sig in" i existerande redaktionella format såsom Forskningskollen, Veckans gård eller liknande.

Cajsa Ekström Arman
redaktion@hippson.se