Ett skepp kommer lastat!

Ett skepp kommer lastat!

Stalldrömmar

17 februari 2016, 11:16

Första lagret på plats!

Då har vi (vågar jag säga äntligen) första lagret grus på plats på ridbanan! Det är ett ospecificerat fyllnadsmaterial 0-100 som består av sand och natursten i olika storlekar och som jag blivit lovad av leverantören att det skall fylla de funktioner som jag efterfrågat (bra bärighet, viss svikt och bra dränerande kvalitéer). Att det är ospecificerat betyder i stort sett att jag inte vet exakt vad jag får fören jag har leveransen på plats, så det är viktigt att kunna lita på sin leverantör och beskriva noggrant vilka funktioner man vill att materialet skall ha. Fördelen med att köpa ett sådant här material är att det är rejält mycket billigare.

Såhär ser vårt fyllnadsmaterial 0-100 ut "i närbild".

Syftet med det här materialet är att fylla upp på de ställen där banan är för låg och att jämna till och få bort alla gropar. På de ställen där vi har lagt på mest material nu, ligger det upp till 36(!) centimeter. Eftersom vi har byggt vår "sarg" (staketet) med exakt vågräta kortsidor, och med 20 centimeters lutning på långsidan så kan vi använda den som måttstock när vi skyfflar ut vårt material. Det här första lagret ska gå precis upp till den nedre kanten på sargen. Så egentligen kan man säga att det är först när nästa lager (bärlagret) kommer på som den faktiska ridbanan börjar byggas. Men det börjar se väldigt fint ut! Eller vad tycker ni?

En panoramabild över ridbanan badandes i solsken.

Från början var tanken att även bärlagret skulle levereras (och då dumpas i högar på den sidan av banan som inte ska höjas med hjälp av fyllnadsmaterialet), men vi insåg att det blir lättare för oss att få ut fyllnadsmaterialet om vi har lite plats att köra runt med lastaren på. Det är jobbigt om det blir för trångt när man ska köra runt med stora maskiner. Plus att det blir lättare att fördela bärlagret jämt över banan om det kan dumpas i högar över hela banan. Men då måste fyllnadsmaterialet få sätta sig lite så att man kan köra på det med lastbilen utan att det blir helt förstört. Helst ska man välja en bra dag för leveransen då det varit torrt eller kallt ett tag innan så att marken är hård och fast. Vi kan ju hoppas på en liten köldknäpp här nu så det blir lite tjäle i marken. Det har varit några frostiga nätter här ett tag, men inte tillräckligt för att frysa marken mer än i översta topplaget. Leveransen av fyllnadsmaterialet fick vi i torsdags då det hade regnat tre dagar i sträck... 8 lastbilar a' 18ton(!) stycket. Min stackars bana var inte vacker efter det.. Men just nu gör det inte så mycket för vi ska slänga på så många nya lager så det kommer inte synas i slutändan.

Det blev rediga spår efter att lastbilen varit inne och vänt på banan med 8 lass fyllnadmaterial...

Min man åker iväg på tjänsteresa till helgen och blir borta i 10 dagar. Under den tiden kommer mina föräldrar och håller mig sällskap på gården. Det innebär att oavsett vilket så får banan minst tre veckor på sig att sätta sig innan vi kan jobba vidare med den. Jag hoppas för en gångs skull på mycket regn, gärna lokalt över dom södra delarna av gården (dvs över ridbanan). Hagarna och fältet vill inte ha mer regn förens nån gång i maj tack. Nä, skämt åsido så kommer vi vattna på banan om det nu skulle visa sig att det varken fryser eller regnar. Vi får helt enkelt se hur det blir. Vädret kan man ju som bekant inte styra över. Under tiden min man är borta tänkte jag passa på att flytta in i ett gästrum så att vi kan måla vårt sovrum, och så tänkte jag att vi ska hinna få upp trallvirket på staketet. Och kanske börja hugga och flytta ved från ladan så vi kan börja gräva ut golvet... Ja, och så vidare... Det finns alltid något att göra när man bor på gård!

ANNONS: