2 juni 2011, 22:05

Det här med hästtransporter

Det var en ilsken debatt efter polisens kontroll av 10 hästtransporter i Dalarna där samtliga kontrollerade transporter hade brister eller körde med en felaktig kombination alternativt med övervikt. Jag säger inte att man inte skall följa lagen, men jag tycker att lagen är direkt fel i det här fallet.

Tänk er följande två ekipage på väg till en tävlingsplats. Det första är en Nissan Primera årsmodell 1999 med ett stort nytt UME-släp bakom. Det andra ekipaget är en fyrhjulsdriven Subaru Forester årsmodell 2010 med ett fullt normalt BOJ-släp. Vilket av dessa ekipage är det mest trafiksäkra att framföra med ett B-körkort?

Svaret är naturligtvis att det sista är det trafiksäkraste och bästa ekipaget, tyvärr är just den kombinationen också den olagliga varianten enligt de svenska trafikreglerna. Problemet är totalvikten som inte får överstiga 3,5 ton och att nyare bilar generellt får dra mindre än äldre bilar eftersom typgodkännadet har ändrats.

Man talar lite luddigt om en EU-anpassning av de svenska reglerna så att man skall få dra 4,25 ton med ett B-körkort 2013. OM den ändringen kommer till stånd så är också problemet med hästtransporter undanröjt, då kan alla dra sin häst på ett lagligt sätt även om man inte har E-kort. Om ändringen verkligen kommer att göras återstår väl att se.

I dagsläget så kör alla som har en nyare bil och ett B-körkort i "gråzonen". Det räcker nästan med att det regnar ute så att hästen är lite blöt för att man skall få överlast. Så små tvingas hästägarna att hålla marginalerna för att köra lagligt.

Att väga in transporten på en rimlig vikt (blöt och mätt häst + utrustning) d v s 1600-1700 kg totalvikt på släpet är direkt korkat eftersom ingen bil får dra så mycket med ett B-kort, och då blir påföljden istället för att "bara" få böter för övervikt istället olovlig körning, vilket medför dagsböter och indraget körkort.

Vi vill att hästarna skall åka säkert. Vi vill att ryttarna skall åka säkert, och vi vill att våra medtrafikanter skall känna sig trygga i trafiken när vi är ute och kör med våra hästtransporter. Då tycker jag att det är synd att vi har lagar som motarbetar dessa goda föresatser, lagar som egentligen saknar betydelse, för inte är det väl så mycket farligare att köra ett fordon som totalt väger 4 ton istället för ett som "bara" väger 3,5 ton?

Vän av ordning kommer naturligtvis att hävda att alla som kör hästtransport borde ha ett E-kort, och visst det kanske inte vore en så himla dålig idé. Sveriges ridklubbar kanske skulle kunna börja köra kombinationsutbildningar där man får grönt kort, E-kort och funktionärskort på en och samma gång?

Jag kan hålla med vän av ordning om att man kanske borde införa en lag om att alla skall ha E-kort för att köra få släpvagn, och då menar jag ALLA typer av släpvagnar, oavsett om det är en gallerkärra man har hyrt på Statoil för att kasta skräp, en hästtransport eller en husvagn. Det är viktgränsen på 3.5 ton som är förlegad och fel därför att den bara gynnar dåliga kombinationer.

ANNONS: