26 december 2011, 16:59
Svar från ridsportsförbundet
Uppdaterat 18.00
Svenska ridsportsförbundet har raderat sitt svar från sin hemsida. Jag tar det som en komplimang att dom läste mitt inlägg och lydde rådet
"Kära Ridsportsförbund, ni borde kontrollera vad ni säger, ändra i TR och återkomma."
Synd för dom att jag redan hade klistrat in det i inlägget nedan..
Detta mina vänner är vad jag kallar GAME ON!!
Nu kör vi! Svaren ska bli levererade, jag ska få ett personligt mail från Svenska Ridsportsförbundet innan jag ger mig och regeln ska ändras i TR!
/annelie
Det kom inte via mail, men på deras hemsida har dom nu
publicerat detta:
Länk: http://www3.ridsport.se/templates/Pages/
NewsPage.aspx?id=25962&epslanguage=sv
Och det är ju uppenbart att förbundet inte har koll på sina egna regler!
Dom säger att det inte är så, fast det står i TR. Ok, då gör vi såhär: Det är förbjudet att köra mot rött i trafiken, men vi gör det ändå!
Kära Ridsportsförbund, ni borde kontrollera vad ni säger, ändra i TR och återkomma.
Lär er att skilja på sponsrade saker och min köpta utrustning!
Om ni har svårt för det så kan jag berätta att sponsring, det är något man fått och köpta saker, det är när jag betalar för att köpa mitt schabrak.
Innan ni gör det, så kontakta alla sadeltillverkare och be dom ändra designen gällande loggor på sina sadlar.. För ja, det gör dom nog gärna för er skull!
/annelie
Ingen ändring i TR
2011-12-26
Tävlingsreglementet är inte ändrat när det gäller storlek på logotyper på utrustning för häst och ryttare.
Regeln för var och hur sponsorer får exponera sig har fått ett eget moment i TR 1, men reglerna är desamma som tidigare, med några förtydliganden och rekommenderade storlekar på reklamyta från internationella förbundet FEI.
- Vi följer endast internationella förbundet FEI:s regelverk, säger marknadsansvariga Emmelie Johansson på Svenska Ridsportförbundet.
Hon välkomnar alla som vill synas tillsammans med ridsporten.
Inom alla idrotter är matchkläder och utrustning exponeringsplatser för sponsorer. Där finns regelverk för vilka ytor som får och kan användas.
Inom ridsporten har tillverkningsindustrin sett till att synas på kläder, utrustning för hästar och fordon.
- Det är tillåtet att bära logotyper utan att ha ett sponsorskontrakt på nationell nivå i Sverige, betonar Tobias Mattsson, ordförande i Tävlingssektionen. Så köper någon ridbyxor eller annat med tillverkningslogotyp är det inget problem.
Här har Tävlingssektionen försökt underlätta för både ryttare och tillverkare.
Tidigare krävdes ett avtal mellan ryttare och sponsor. Är det ryttare som rider internationellt krävs ett sponsorsavtal för att ryttaren ska få bära reklam.
- Men vill den lokala ridsportbutiken sponsra en ryttare är det helt OK, precis som om mamma eller mormor köper utrustning med logotype på, förtydligar Tobias.
Tobias Mattsson ser inget problem med logotyper på utrustning som benskydd eller liknande.
- Däremot kan det finnas sadeltillverkare som har brukat större yta än tillåtet för sin logotype. Men det är ett problem som vi får lösa på sikt, fortsätter Tobias Mattsson.
Det ska understrykas att nedanstående mått är hämtade från FEI:s regelverk och är endast rekommenderade mått!
ANNONS:
ANNONS: